maanantai 14. marraskuuta 2016

London 22.-23.10.2016

Iso-Britanniassa kun ollaan, pitää nähdä myös Lontoo...
Varasimme viikkoa ennen suunniteltua Lontoon reissua bussimatkat ja hotellimajoituksen. Bussimatka kesti 4,5 tuntia, ilman pidempiä pysähdyksiä.
Lontooseen päästyämme hankimme Oyster-kortit, jotka mahdollistavat matkustamisen keskustan alueella bussilla, metrolla ja junalla.
Hotellimme sijaitsi Peckhamista, vain 10 min junamatkan päässä keskustasta. Hotelli oli mukava pieni hotelli, ja myöskin edullinen.

Tavarat purettuamme ja hieman levättyämme lähdimme takaisin keskustaan, nähtävyyksiä katsomaan. Ehdimme käydä Tower Bridge:en tutustumassa ja palasimme kaupan kautta hotelliin.
Seuraavana päivänä ehdimme nähdä kaiken suunnitellun. Buckingham Palace, Westminster Abbey, Houses of Parliament, Big Ben, London Eye, sekä Kings Cross asema ja siellä Harry Potter -kauppa ja Platform 9 3/4, josta Harry Potter -elokuvassa kuljettiin salaiselle junalaiturille.
Keskustan alueella kuljimme metrolla eli tube:lla, eksymättä.😊

Nando's -ravintolan tarjonnat täyttivät vatsamme ja turistikauppa tyhjensi pankkitilimme ennen kotimatkaa.

Bussimatka Leeds:iin kesti samat 4,5 tuntia, yhden 10 min tauon kanssa.

Mukava reissu! Paljon nähtiin ja koettiin, mutta paljon jäi vielä näkemättä... Seuraavaan kertaan.😉

maanantai 24. lokakuuta 2016

Leeds 10.-16.10.16

Hunslet Club:lla sattui ja tapahtui;

koskaan ei tiennyt, milloin lentää muovipullo tai kynä päähän, tai syntyy sanallinen tai fyysinen tappelu oppilaiden välillä. Tylsää ei todellakaan ollut!
Meidän työpäivien pituus oli 9.00-14.35, oppilaiden tunnit alkoivat 9.15.
Nuoret osoittivat toisesta viikosta lähtien kiinnostusta Suomalaiseen kulttuuriin yms. ja kyselivät meiltä paljon. Kaikki olivat kauhuissaan meidän vaihtelevista vuodenajoista, sekä varsinkin pitkästä ja kylmästä talvesta.
Opimme ymmärtämään erilaisia ja vaikeaselkoisia aksentteja ja sanavarasto karttui monipuolisesti. Yleisimmin kuullut sanat olivat nuorten suusta mm. Fuck, That's Nice, Mush ja Thick. Näistä ei liiemmin suomennoksia tarvitse laittaa. Aamuisin kysymys "Are you allright?", johon ei vastauksia liiemmin odoteltu, kunhan kohteliaisuuttaan kyseltiin.

Varoitteluista huolimatta kahvia oli tarjolla joka paikassa, teehen ei tarvinnut koskea, jos ei halunnut. Hintataso Britanniassa oli huomattavasti Suomea edullisempi, ruoka, käyttötavarat, kodinkoneet ja vaatteet. Paikallinen ruoka oli halpaa ja hyvin edustettuina, Englannin lippu pakkauksissa. Isänmaallista! Ihmiset olivat kohteliaita ja Love, Dear ja Darling usein kuultuja fraaseja, jopa kauppojen kassoilla. Piristi kummasti alkanutta päivää. Tuntemattomat ihmiset juttelivat kaduilla, kaupoissa, ravintoloissa, pubeissa..."small talk" taidot olivat tarpeellisia. Suomalaisten tulisi ottaa Briteistä mallia monessa asiassa.

Thackry Medical Museum 15.10.16

Kävimme lääketieteellisessä museossa Leeds:ssä. Museo sisälsi historiaosuuden Leeds:n lääketieteen ja terveydenhoidon kehitysvaiheista, tutkimuksista ja vanhoja instrumentteja yms. Todella mielenkiintoinen kokemus! Aikaa olisi pitänyt varata huomattavasti enemmän, loppui kesken.

Leeds General Infirmary

"Pääsimme" tutustumaan myös julkiseen terveydenhuoltoon, kun sain (Tiina) voimakkaan migreenikohtauksen lounastauolla Hunsletissa. Itse en tapahtumasta muista juuri mitään, mutta Krista on hyvin täydentänyt mitä kaikkea päivällä tapahtui. Pomomme soitti minulle ambulanssin ja Krista lähti kanssani mukaan ensiapuun. Ensiavussa tapasimme useita eri lääkäreitä ja täälläkin suurin osa lääkäreistä oli ulkomaalaisia. Henkilökunta oli todella ystävällistä ja Kristalle tarjoiltiin kahvia/teetä, sillä aikaa kun minun tilaa tarkkailtiin. Emme joutuneet odottamaan läheskään yhtä kauan lääkäriä tai kokeiden ottamista kuin Suomen ensiavussa, yleensä siellä menee migreenikohtauksen takia jopa yön yli. Lääkärit olivat myös paljon tarkempia kotiuttamisen suhteen ja vaativat, että kaikki oireet helpottuvat ennen kotiin lähtöä. Olisivat mielellään pitäneet myös yön yli neurologisella osastolla ja tehneet lisää kokeita, mutta vakuutin, että tilanne on minulle tuttu eikä se ole tarpeellista. Yllätyksenä tuli myös se, että miespuolisia sairaala-apulaisia ja hoitajia oli paljon enemmän kuin Suomessa. Migreenikohtaus sinällään ei ollut mukava kokemus, mutta oli mielenkiintoista nähdä julkisen terveydenhuollon taso toisessa maassa. Emme joutuneet kuin täyttämään yhden lomakkeen ja esittämään vakuutuskortin, jolloin hoito oli minulle ilmaista niinkuin muillekin englantilaisille julkisella puolella.

Terveisin Krista ja Tiina

maanantai 10. lokakuuta 2016

The Hunslet Club

Hunslet Club on lapsille, nuorille ja aikuisille suunnattu harrastuskerho. Kerho tarjoaa vapaa-ajan toimintaa, erilaisia tanssi- ja liikuntamuotoja, mm. Cheerdance, Hip-Hop, baletti, nyrkkeily, jalkapallo, erilaisia jumppia yms. Kaksi kertaa viikossa on nuorten harrastuskerho. Hinnat ovat alhaiset, jotta kaikki saavat mahdollisuuden harrastaa.
Lisäksi kerho tarjoaa koulutusta 14-16 -vuotiaille nuorille, joilla on edellytyksiä oppia ammatti, mutteivät pärjää normaali kouluissa. Koulut lähettävät nämä haasteelliset nuoret saamaan perusopetusta ja valmiuksia jatko-opintoihin.
Työssäoppimispaikkamme on tämä haasteellisten nuorten koulu. Koulussa opetettavat aineet ovat: matematiikka, Englanti, kotitalous, lastenhoito, auton- ja moottoripyörän korjaus, puutyöt, rakennus, urheilu, sekä kauneus- ja kampaamoala. Osallistumme vaihtelevasti eri tunneille, jotka kukin tunneista kestävät 2x1,5 tuntia. Tuntien väleissä kaksi 10 min kahvitaukoa ja 20 min ruokatauko. Oppilaat ostavat ruoat, juomat ja välipalat kerhon kanttiinista. Tauoilla oppilaat käyvät myös savukkeella. Opettajien lisäksi henkilökuntaan kuuluu keittiötyöntekijöitä, toimistohenkilöstöä, sekä toimintaa johtavia henkilöitä, jotka vastaavat toiminnan suunnittelusta ja turvallisuudesta. Päivittäin oppilaiden edistymisestä raportoidaan lähettävään kouluun. Käytös ja opiskelun edistyminen arvioidaan asteikolla -2 - +2.
Paikka ei vastannut odotuksiamme ja tuntuu liian haasteelliselta, ottaen huomioon vieraan kielen, eri aksentit puheissa, kulttuurierot ja nuorten haastavat taustat, jotka vaikuttavat käytökseen .ja olemukseen. Henkilöstön välillä ilmapiiri kuitenkin on todella hyvä, esimies Donna Hall pyrkii pitämään tunnelman "perhemäisenä".
Itselläni on toisinaan vaivautunut ja hieman epämielyttävä olo, kun en saa nuorten puheesta selvää, joten he voivat puhua minusta mitä vain. Kurinpito koulussa on avain asemassa, joten esimies huolehtii, että olomme on miellyttävä. Pääasiassa päivät ovat kuitenkin mielenkiintoisia, haasteellisia ja todella monipuolisia. Päivien päättyessä olo on väsynyt ja helpottunut - yksi päivä taas selvitty!

sunnuntai 9. lokakuuta 2016

Emmerdale kylä

Lauantaina kävimme tutustumassa Robin ja Suen kanssa Esholtin kylään, jossa on kuvattu Emmerdalea vuosina 1976-1996. Nykyisin sarjaa kuvataan sitä varten rakennetussa studiossa. Minä ja Krista olemme molemmat katsoneet sarjaa, joten oli mahtava kokemus päästä paikan päälle. Maisemat olivat tuttuja telkkarista ja pubikin edelleen samanniminen kuin Emmerdalessa. Kylässä oli myös pieni turistikauppa, joka oli täynnä Emmerdale aiheisia tuotteita. Tämä oli ehdottomasti yksi elämäni hienoimmista kokemuksista, sillä olen kunnon Emmerdale-fani. Aiomme vielä varata myös Emmerdale studiolta esittelykierroksen.
Kuvassa vasemmalta: Pinja, Krista, Tiina ja Sue.

torstai 29. syyskuuta 2016

Ensimmäiset päivät

Terveisiä täältä Britanniasta!

Lentomme lähti kohti Manchesteria sunnuntaina klo. 8.25, joten kentälle lähdimme ajelemaan Kouvolasta aamuyöllä. Vielä kentälläkään ei tuntunut yhtään todelliselta, että seuraava reilu kuukausi kuluu Leedsissä. Matkustaminen Leedsiin ei juurikaan jännittänyt, vaan se millaisia ihmisiä perillä odottaa. Oleskelemme siis host-perheessä.

Itse nukuin lähes koko lennon, joten se meni hyvin nopeasti. Kentän yhteydessä oli juna-asema, josta lähdimme junalla kohti Leedsiä.
Saavuimme Leedsiin aamupäivällä ja otimme taksin asuinpaikkaamme, Rawdoniin. Host-perheemme on pariskunta, Robert ja Sue, joiden lapset ovat jo muuttaneet pois kotoa. Meillä kaikilla on omat huoneet ja yhteinen vessa. Perheemme on todella ystävällinen ja hauska, joten täällä viihtyy helposti tulevan kuukauden. Talon lähellä sijaitsee lampi ja niittyjä, joten maisemat ovat upeat! Ensimmäisenä päivänä emme juuri muuta tehneet kuin tutustuimme alueeseen Robertin kanssa, purimme matkalaukut ja söimme yhdessä päivällistä.
Maanantaina vierailimme Leeds City College:lla, josta saimme infoa Leedsistä ja työssäoppimisesta. Sen jälkeen kävimme tutustumassa työssäoppimispaikkaamme Hunslet Clubiin. Se tarjoaa joustavaa opetusta 14-16 vuotiaille nuorille sekä vapaa-ajan harrastuksia aikuisille ja lapsille. Tilat olivat isot ja henkilökunta todella mukavaa! Iltapäivästä seikkailimme keskenämme kaupungissa ja mukaan tarttui uusia vaatteita, eritysesti pipot ja huivit tulevat tarpeeseen. Asunto on kylmä, varsinkin öisin ja tuuli on kova kaikkialla. Palaillaan!